onsdag 6 april 2011

Besök matthyllan!

Idag fyller jag på uppe på matthyllan! Har ni hittat dit? Sedan en liten tid finns en separat sida med min egen mattutställning. Skrolla upp här på sidan och klicka på fliken "På Matthyllan". Där går det att se mattor jag ännu inte sålt.
 

Bakom varje matta finns en "berättelse". Ibland en längre och ibland en kortare; en bild; en känsla; en tanke. 
Jag arbetar fram mina mattor genom att leta i mina tygsamlingar. En tygbit liten eller stor kan styra processen i en viss riktning hela tiden med den grundläggande idén i bakhuvudet. Jag målar en skiss vissa gånger, andra har jag översatt idén till en bild som jag letar fram ur tidningar eller på webben. 
Om jag inte finner rätt färger i min tygsamling färgar jag fram det jag söker. Ett mycket spännande äventyr; Chansningar; omfärgningar och omvärderingar.
Jag viker och pressar alla tyger lägger i olika högar, färgkombinationer och färgställningar; gräver på nytt i samlingarna innan jag vet hur jag ska väva fram just den där b i l d e n.

Håll nu tillgodo på matthyllan!

4 kommentarer:

  1. Såklart jag besökt Matthyllan! Nu fick jag min önskade förklaring! Så mycket godis du hade på din hylla, själv håller mina mattor till i min försäljningsblogg ANDRA ÄNDAN!

    SvaraRadera
  2. Jättefina mattor, gillar Älvängen mest :), härliga färger och fin komposition !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är en så lång process att göra en matta..

    SvaraRadera
  4. Tack för att du kom på besök, jättetrevligt :-)

    Så vackra mattor du gör! Trasmattor borde väl tillsammans med lapptäcken vara det äldsta sättet att återbruka, tänk vilka ordlösa berättelser det finns i sånt hantverk..

    SvaraRadera

Det är fint med kommunikation så lämna ett litet avtryck om du vill, eller en tanke om det väcks någon.