söndag 9 mars 2014

Två mattor

Minnet mitt är inte alltid med mig och när jag väver en matta, när den är färdigvävd, monterad, hoppackad och åker på utställning, händer det att den försvinner ur minnet. Under tiden jag väver rullas det jag väver sakta upp på tygbommen och jag tittar inte särskild övergripande på det jag väver. Färdigvävt rullar jag ut hela mattan och kan konstatera nöjdhetsgraden. Därefter monterar jag (= knyter varptrådar och fållar eller gör en fläta) för att slutligen vara klar med mattan.
Jag har konstaterat att jag inte tittar tillräckligt många gånger på det färdiga resultatet för att minnas mattan i sin helhet. Då är det mycket bra att jag har kommit ihåg att fotografera mattan. (Det händer att jag glömmer det också, tyvärr)

I vintras när jag deltog i 2013 års Midvinterfest i Uddevalla hade jag med ett antal av mina vävda mattor. Två av dem har kommit hem till en ny ägare och då är det så bra att kunna titta till dem i fotoarkivet emellan åt.


Såhär i efterhand tycker jag att jag kan vara nöjd med hur dessa två blev. Jag undrar så hur det ser ut där de hamnade. En sak vet jag i alla fall, att "rimfrost" till vänster kom hem till en man och hans kök där det fanns lindblomsgröna skåpluckor. "Motljus" - mattan till höger - ligger också någonstans men jag vet inte var.
En sak är säker det känns verkligen fantastiskt att de fortsätter att bo någonstans.

------------------------------------------------------------------------------------- 8(100)

2 kommentarer:

  1. Rimfrost är otroligt vacker. Gillar hur du har fått till färgerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, blir glad att du tycker om den. Jag hade en fantastisk rimfrostig bild, tagen av en fotograf som heter Staffan Håkansson, som förlaga och det var väldigt inspirerande!

      Radera

Det är fint med kommunikation så lämna ett litet avtryck om du vill, eller en tanke om det väcks någon.